Et buzz word, som måske kræver en dybere forklaring.
I denne blog skal vi forklare lidt om, hvad Gamification er for en størrelse
Definition
Der findes mange definitioner, som ikke nødvendigvis er selvforklarende eller tydelige. Men en meget simpel måde at forklare gamification på er:
Gamification er anvendelse af et spilkoncept i en ikke-spil sammenhæng. I en forretningsmæssig sammenhæng kan gamification integreres i en hjemmeside, virksomsportal, online kommunikation, marketing kampagner osv.
Det overordnede mål med gamification er at motivere kunder, partnere, medarbejdere og andre målgrupper til at deltage og interagere i nogle aktiviteter.
Spilmekanik og spildynamik
Spilmekanik er de grundlæggende handlinger, processer og kontrolmekanismer, der er anvendt i en gamification aktivitet.
Det er de regler og belønninger, der udgør spillet og skaber en overbevisende og engagerende brugeroplevelse.
Spilmekanik gør aktiviteten udfordrende, sjov, tilfredsstillende eller fremprovokerer andre følelser. Disse følelser beskrives som spildynamik.
Spilmekanik
Point
Niveauer
Udfordringer
Virtuelle varer og rum
Ranglister
Gaver og velgørenhed
Spildynamik
Belønninger
Status
Præstation
Udtrykmåde
Konkurrence
Uselviskhed
Eksempel på gamification
Verdens største atletiske fodtøjsproducent har en gamification øvelse. Over 1,8 millioner løbere bruger Nike + til at indsamle data som afstand, tempo og kalorier forbrændt med en GPS-sensor tilsluttet deres telefon/ iPods.
Nike-softwaren belønner brugerne, når de når en milepæl. Efter træning går løberne online for at uploade data, spore statistikker, sætte mål, deltage i udfordringer og skabe forbindelse med andre mennesker i Nike-samfundet og andre sociale netværk.
Nike + har givet virksomheden mulighed for at bygge en stor og aktiv fan base.