Gamification er et spil
Gamification er et spil, og spil er lavet til at underholde. Når det er sagt så bruger gamification nogle aspekter og elementer af spillet til at hjælpe brugerne med at nå mål uden for spillet. Denne sammenhæng er nøglen, hvis og såfremt den bliver brugt rigtigt.
Gamification udnytter i bund og grund menneskerne trang til at konkurrer mod hinanden.
Fungerer gamification altid?
Gamifikation virker i nogle sammenhænge til at forankre nogle budskaber ved hjælp af ”lege teknikken”.
Men gamification kan gå helt galt, hvis det er baseret på et emne, der ikke egner sig til spil, hvis den er baseret på dårligt design og/eller hvis den bliver brugt i en virksomhed med organisatoriske problemer.
At anvende point, badges og leaderboards på stort set al digital undervisning i alle organisationer er absolut ikke en garanti for succes.
Kan man bruge gamification til alt?
Gamification kan bruges på mange områder men ikke på alt. Gamification fungerer godt for meget specifikke, kortsigtede mål, som f.eks. uddannelse af medarbejdere om et nyt produkt.
Gamification kan være sjov, når det gøres på den rigtige måde. Men inden man kaster sig over gamification – sikkert fordi alle snakker om det – skal man lige stille sig følgende spørgsmål:
- Egner emnet sig til gamification? Find ud af om emnet egner sig til at blive formidlet som gamification. Der e forskel om man skal undervise medarbejderne i et nyt IT-system, Code of Conduct, miljø eller andet.
- Hvem er målgruppen? Her skal man tage højde for hvem målgruppen består af – der er forskel om det er en lokal, national eller international virksomhed.
Der er mange ting man skal vælge en undervisningsmetode. Men skal først identificere et forretningsbehov, lave nogle interne undersøgelser og udarbejde en plan hvori gamification kan indgå som et muligt værktøj men ikke som den eneste.